میکسر لوازم آرگون چه ویژگی هایی دارد؟

میکسر لوازم آرگون چه ویژگی هایی دارد؟ یکی از تجهیزاتی است که در کارهای صنعتی و جوشکاری از آن استفاده می شود. آرگون یکی از انواع گازهای نجیب است که به دلیل قیمت مناسب برای ساخت انواع پنجره دو جداره، جوشکاری و… استفاده می شود.

گاز آرگون مانع از اکسایش فلزات می شود. معمولا گاز آرگون در جوشکاری ها برای اتصال فلزات استفاده می شود. برای جوشکاری فلزات از گازهای مختلفی استفاده می شود.

امروزه در بسیاری از کاراگاه های صنعتی از ترکیب گاز آرگون با گازهای دیگر مانند دی اکسید کربن و… برای جوشکاری فلزات استفاده می کنند. برای ترکیب گاز آرگون با دیگر گازها از میکسر لوازم آرگون استفاده می شود.

در این مقاله به بررسی میکسر لوازم آرگون و کاربرد آن نیز می پردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

میکسر لوازم آرگون چه ویژگی هایی دارد؟

 

میکسر آرگون چیست؟

میکسر لوازم آرگون دستگاهی است که برای ترکیب گاز آرگون با گازهای دیگر مانند دی اکسید کربن، هلیوم و… در جوشکاری و کارخانجات صنعتی استفاده می شود.

برای میکس ابتدا دو گاز به صورت همزمان وارد مخزن میکسر می شوند. سپس گاز به صورت میکس شده از دستگاه خارج می شود. میکسرها از مهم ترین ابزارهای صنعتی هستند که به دلیل کاربرد بالا در مدل های مختلفی تولید می شوند.

میکسر گاز یکی از جدیدترین تکنولوژی هایی است که کمک شایانی به پیشرفت جوشکاری، آزمایشگاه ها و کارهای صنعتی کرده است. این دستگاه با ترکیب گازهای مختلف باعث سهولت انجام کار و بهبود کیفیت جوشکاری می شود.

میکسر لوازم آرگون چه ویژگی هایی دارد؟

 

کاربرد میکسر لوازم آرگون در جوشکاری

میکسر لوازم آرگون کاربردهای زیادی در زمینه های صنعت و پزشکی دارد. مهمترین کاربردها عبارتند از:

استفاده در صنعت جوشکاری

صنعت جوشکاری یکی از مهم ترین صنعت ها در قرن حاضر است.

جوشکاری با روش ها و فرآیندهای مختلف انجام می شود. جوشکاری تیگ جوشکاری و میگ/مگ دو فرایند مهم جوشکاری هستند که گاز های مختلف در آن ها با هم ترکیب می شوند.

در جوشکاری تیگ از ترکیب هلیوم و آرگون و در جوشکاری میگ/ مگ از ترکیب آرگون و دی اکسید کربن استفاده می شود. کیفیت بالای دستگاه های میکسر و دبی خروجی آنها قطعاً در جوشکاری تاثیر می گذارد.

گاز آرگون در مخلوط با گازهای دیگر در جوشکاری تیگ به عنوان سپر استفاده می شود. این گاز نقش محافظت کننده از الکترود و بخار جوش در برابر عوامل اکسایش را بر عهده دارد.

از ترکیب گاز آرگون و هیدروژن برای بالا بردن دما هنگام استفاده از مشعل در برش پلاسما استفاده می شود.

ساخت لامپ های فلورسنت و رشته ای

برای ساخت لامپ های فلورسنت و رشته ای از ترکیب گاز آرگون و نیتروژن استفاده می کنند. گاز آرگون ۹۳ درصد و نیتروژن به میزان ۷ درصد در فشار ۷۰ کیلو پاسکال استفاده می شود. استفاده از ترکیب این گازها در لامپ ها باعث کاهش سرعت تبخیر رشته تنگستن می ‌شود.

تولید بلور های سیلیکون و ژرمانیوم

تولید بلور های سیلیکون و ژرمانیوم یکی از مراحل مهم در ساخت ابزار نیمه رسانا است. در هنگام تولید این بلورها از ترکیب آرگون و متان به عنوان گاز محافظت کننده استفاده می شود.

تعمیر لوله ها

لوله های استیلی که اسید در آنها جریان دارد؛ در معرض خرابی قرار دارند. برای تعمیر این لوله ها از ترکیب گاز آرگون و هلیوم استفاده می شود.

ازآنجا که گاز آرگون نسبت به هوا سنگین تر است؛ گاز آرگون نقش محافظت کننده را بر عهده می گیرد.

این گاز از الکترود و سیم جوش در حال انجماد محافظت می کند و اجازه جذب آلودگی هوا و ناخالصی ها را به محل جوش نمی دهد. برای تعمیر لوله های استیل از میکسر گاز استفاده می‌شود که سهم گاز آرگون ۷۰ درصد و هلیوم۳۰ درصد است.

سایر کاربردها

از میکسر گاز آرگون ‏ برای مخلوط کردن گاز آرگون با فلوئور و هلیوم در لیزرهای اگزایمر، در ترکیب با متان برای استفاده در آشکارساز گایگر، در ترکیب با با نیتروژن برای پر کردن حباب های لامپ ها و پنجره های دوجداره، در مخلوط با نئون برای لوله های رادیو تیراترون، در ترکیب با اکسیژن برای کربن گیری فولاد، در ترکیب با نیتروژن برای ساخت کیسه های هوا خودروها، در ترکیب با نیتروژن و دی‌اکسید کربن برای ساخت کلد فایر استفاده می شود.

 

میکسر لوازم آرگون چه ویژگی هایی دارد؟

 

انواع میکسر لوازم آرگون

میکسر گاز با توجه به نوع ورودی، تعداد ورودی و خروجی و نحوه عملکرد به انواع مختلف تقسیم بندی می شود. میکسر گاز برحسب نوع ورودی به دو دسته میکسر گاز خنثی و میکسر گاز سوختی تقسیم ‌بندی می‌شود. میکسر گاز آرگون در نوع میکسر های خنثی طبقه بندی می شود. انواع میکسرهای گاز آرگون عبارتند از:

میکسر دو کاناله

این نوع میکسر برای ترکیب کردن گاز آرگون با یک گاز دیگر مثلاً دی اکسید کربن به کار برده می شود. این دستگاه ها دارای دو فلوکنترلر هستند. شیر های سوزنی روی فلوکنترلر ها برای تنظیم فشار ورودی نصب می شوند.

میکسر ۳ کاناله

از میکسر گاز سه کاناله آرگون برای ترکیب دو یا سه گاز استفاده می شود. این میکسر ها دارای ۳ فلوکنترلر هستند. به عنوان مثال برای برخی از فرآیندها نیاز است تا گازهای دی اکسید کربن، نیتروژن و آرگون با یکدیگر ترکیب شوند؛ که از این میکسر ها برای ترکیب گاز ها استفاده می شود.

از این میکسرها برای صنعت جوشکاری و صنایع بسته بندی زیاد استفاده می شود. صنایع بسته بندی که به روش اتمسفر اصلاح شده بسته بندی را انجام می دهند؛ می‌توانند از این میکسرها استفاده کنند.

میکسر گاز دیجیتال

میکسر های دیجیتال حساسیت و دقت بالاتری دارند و امکان اضافه شدن مسیر متناسب با کاربری به آن وجود دارد. میزان ترکیب گاز ها به صورت دقیق و اتوماتیک در این دستگاه ها انجام می شود.

به صورت کلی تمامی تنظیمات در دستگاه های دیجیتال خودکار است. برنامه‌ریزی،  پیکربندی و کنترل مسیر ها در دستگاه های میکسر گاز دیجیتال راحت تر و امکانات کنترلی آنها منعطف تر است.

دستگاه میکسر آنالوگ

دستگاه میکسر آنالوگ می تواند به صورت دستی نیز ساخته و طراحی شود. در دستگاه های آنالوگ امکان اضافه شدن مسیر ها وجود ندارد و تعداد ورودی ها و خروجی ها باید ثابت باشد. دستگاه های آنالوگ فاقد صفحه نمایشگر هستند.

عملکرد میکسر لوازم آرگون

میکسر لوازم آرگون یک قطعه فلزی است که از بخش های مختلفی ساخته می شود. هر چه عملکرد این دستگاه پیشرفته تر باشد، ساختار آن نیز پیچیده تر است.

میکسر ها در انواع مختلفی تولید می شوند و برای ترکیب دو گاز یا سه گاز استفاده می شوند. در میکسر لوازم آرگون از یک ورودی و دو خروجی استفاده می شود.

گازها از دو ورودی وارد مخزن درون دستگاه می شود و پس از ترکیب از طریق خروجی دستگاه خارج می شوند. میکسرهایی که به ترکیب سه گاز می پردازند از سه ورودی تشکیل می شوند.

خروجی میکسرها به دستگاه جوش مورد نظر متصل می شود و گاز ترکیبی مورد نظر برای اتصال فلزات استفاه می شود. از میکسر گاز آرگونمی توان برای ترکیب گازهای سوختی و خنثی استفاده کرد.

ساختار این دستگاه ها به گونه ای است که با تنظیم میزان عبور جریان گاز می توان زمان ترکیب گازها را متناسب به کار مورد نظر تنظیم کرد.

میکسر لوازم آرگون چه ویژگی هایی دارد؟

 

قیمت میکسر لوازم آرگون

مکیسر لوازم ارگون یکی از پرکاربرد ترین و جدید ترین دستگاهای صنعتی است که برای ترکیب گازهای مختلف استفاده می شود.

کاربرد بالای این محصول باعث شده است تا افراد زیادی به تولید مدل های مختلف این دستگاه بپردازند. قیمت میکسر لوازم ارگون به عوامل متعددی بستگی دارد و قیمت مشخصی ندارد.

عواملی مانند جنس میکسر، نوع بدنه، زمان تبدیل گازها، تعداد ترکیب گازها و نحوه میکس گاز ها در قیمت آن تاثیر گذار است.

معمولا قیمت میکسرهایی که به طور همزمان به ترکیب بیش از سه نوع گاز می پردازند نسبت به میکسرهای که تنها به ترکیب دو گاز می پردازند بیشتر است و ساختار پیچیده تری دارد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی میکسر لوازم آرگون پرداختیم. میکسر لوازم آرگون دستگاهی با عملکردی حرفه ای است که برای ترکیب گاز آرگون با گازهای دیگر مانند هلیم و کربن دی اکسید استفاده می شود. این دستگاه برای انجام فرآیندهای تیگ و میگ استفاده می شود.

میکسر گاز آرگون اگرچه بسیار پر کاربرد است اما ممکن است کمی خطر آفرین باشد. بنابراین بهتر است در هنگام استفاده از این ترکیبات بسیار دقت شود.

با خرید این دستگاه می توانید به راحتی به ترکیب انواع گازها با گاز آرگون بپردازید. این میکسر ها در انواع مختلفی تولید می شوند. شما می توانید با توجه به نیازتان از میکسرهای ساده یا حرفه ای که هر کدام ساختار متفاوتی دارند، استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


شش × 1 =