ماشین نازل برشکاری

ماشین نازل برشکاری یک دستگاه فلزی است که در صنعت ساخت مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد اصلی این قطعه، پیش گرم کردن فلز برای برش دادن تا نقطه اشتعال یا ذوب آن است. علاوه بر این، این قطعه مکانیکی جریان گاز اکسیژن را برای واکنش با فلز در حال برش فراهم می کند و در نتیجه پاشش را از بین می برد.

ماشین نازل برشکاری دستگاهی است که در نوک لوله کشی شعله اکسی استیلن معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد و برای برش فولاد به کار می رود. درواقع به قسمت فلزی کوچکی که شعله را پخش می کند، ماشین نازل برشکاری گفته می شود.

انواع مختلفی از نازل های برش گاز در بازار وجود دارد. هر کدام بسته به اندازه، نوع مشعل، مواد سازنده، قطر سوراخ، ضخامت برش و فشار اکسیژن متمایز بوده و برهمین اساس نیز انتخاب می شوند. این نازل ها در صنعت ساخت و ساز کاربرد گسترده ای دارند و هر کدام برش خاصی ایجاد می کنند.

ماشین نازل برشکاری چگونه کار می کند؟

ماشین نازل برشکاری با یک سوراخ اکسیژن مرکزی و سوراخ های دایره ای شکل برای تهیه گازهای گرم کننده ساخته شده اند. هنگام برش، گازهای پیش گرم از طریق حلقه های دایره ای شکل به فلز مورد نظر (فولاد) منتقل می شوند. پس از داغ شدن فلز، اکسیژن از طریق سوراخ مرکزی خارج می شود. اکسیژن با گرمای فلز واکنش نشان می دهد که روند گرم شدن را تسریع می کند و باعث ذوب شدن فلز در سنگ آهن مایع می شود.

جریان اکسیژن جاری از نازل، آهن مایع را نیز دفع می کند تا برشی در سطح فلز ایجاد شود. نازل برای دستیابی به بهترین برش، به مخلوط مناسب سوخت و هوا کمک می کند.

همچنین نازل ها براساس اندازه و نوع سوراخ خود، نقش اصلی را در جهت گیری شعله و تعیین عرض برش دارند.

ماشین نازل برشکاری

نکات مهم هنگام خرید ماشین نازل برشکاری

هنگام طراحی یا انتخاب نازل (نوک برش) دستگاه برشکاری هوابرش باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید.

از جمله اصلی ترین پارامترهایی که در هنگام انتخاب و خرید نازل برشکاری باید در نظر بگیرید، عبارتند از:

  • ضخامت فولاد برش خورده
  • نوع سوراخ برش (سوراخ استوانه ای یا سوراخ بزرگ/ سوراخ واگرا)
  • گاز مورد استفاده
  • نوع برش انجام شده
  • ویژگی های مواد برش داده شده (ترکیب مواد، صفحه اولیه و غیره)

در هنگام انتخاب نازل برشکاری پارامترهای دیگری نیز باید در نظر گرفته شوند اما به نظر می رسد موارد ذکر شده، اصلی ترین آنها باشند. دقت کنید که از بین همه عوامل در فرآیند برش با شعله، نازل و جریان برش اکسیژن ناشی از آن، مهمترین عامل در این فرآیند هستند. نه مشعل و نه دستگاه های کنترل فشار مرتبط با آن ارتباط زیادی با برش واقعی ندارند.

همچنین دقت کنید که برای خرید ماشین نازل برشکاری به دنبال نازل هایی باشید که سطوح خارجی و لبه های صافی دارند. این نوع از نازل ها، در برابر پاشش مقاومت بهتری خواهند داشت و کمتر آسیب می بینند. انواع ماشین نازل برشکاری سنگین تر و ضخیم تر بهتر از انواع ماشین نازل برشکاری سبک تر و نازک تر هستند. ضخامت بیشتر باعث می شود تا نازل در برابر حرارت مقاومت بالاتری داشته باشند.

هنگام خرید این قطعات مکانیکی برشکاری بهتر است نازل هایی را انتخاب کنید که قسمت داخلی آن ها از برنج ساخته شده باشد. نازل هایی که قسمت داخلی ان ها از برنج است، دچار ساییدگی نشده و قطر داخلی خود را حفظ می کنند. همچنین به یاد داشته باشید، انواع نازل های عایق شده با فایبرگلاس نیز طول عمر بالایی دارند.

طراحی ماشین نازل برشکاری

چهار گاز اصلی سوخت شامل موارد زیر هستند:

  1. استیلن
  2. پروپان
  3. گاز طبیعی
  4. پروپیلن

همچنین برخی مواد افزودنی مخلوط با گاز طبیعی یا پروپان وجود دارند که تصور می شود عملکرد برش را بهبود می بخشند. با این حال، این افزودنی ها باعث تغییر در طراحی نازل برای گاز اصلی سوخت نمی شوند.

ماشین نازل برشکاری

انواع ماشین نازل برشکاری براساس نوع گاز

۳ نوع ماشین نازل برشکاری دستگاه هواگاز برای چهار گاز سوختی، گاز طبیعی و پروپان با طرح های مختلفی وجود دارند. تفاوت در طراحی این نازل ها، با توجه به تفاوت سرعت شعله گازهای مختلف، ضروری به نظر می رسد.

انواع ماشین نازل برشکاری براساس نوع گاز عبارتند از:

  • نازل استیلن
  • نازل پروپان/ گاز طبیعی
  • نازل پروپیلن

نازل استیلن رو به جلو صاف بوده و فاقد بخش نگهدارنده شعله است. سرعت شعله استیلن بسیار بیشتر از سوخت های دیگر است و فقط فعل و انفعال بین شعله های درگاه های گرم شونده مجاور کافی است تا شعله روی نازل را با سرعت های مورد استفاده در برش باقی نگه دارد.

توجه داشته باشید که دامنه نازل پروپیلن (شماره ۳) کوتاهتر از دامنه نازل پروپان/ گاز طبیعی (شماره ۲) است که نشان می دهد سرعت شعله پروپیلن از پروپان/ گاز طبیعی بیشتر است بنابراین دامنه کوتاه تر برای پروپیلن کافی است. محل نگهداری شعله برای نوک های پروپان/ گاز طبیعی و پروپیلن از مجاورت درگاه های شعله مجاور، برهم کنش این درگاه های مجاور و همچنین تعامل شعله های آتش با دیواره دامنه ناشی می شود.

چرا باید از ماشین نازل برشکاری متناسب با نوع گاز استفاده شود؟

طرح ماشین نازل برشکاری باید مناسب برای گاز پیش گرم مورد استفاده باشد، زیرا ممکن است با استفاده از طرح نادرست مشکلات شدیدی ایجاد شود.

استفاده از استیلن در نازل هایی که برای پروپان/ گاز طبیعی یا پروپیلن طراحی شده می تواند منجر به سوختگی مداوم یا گرم شدن شدید نازل یا نوک برش شود.

اگرچه استفاده از گاز غیر استیلن با نازل استیلن احتمالاً مشکلی جدی ایجاد نخواهد کرد اما شعله قابل استفاده ای ایجاد نمی کند زیرا شعله با جریان بسیار کم از سطح نازل خارج می شود و بنابراین قابل استفاده نخواهد بود.

ماشین نازل برشکاری

انواع ماشین نازل برشکاری

ماشین های نازل برشکاری در انواع مختلفی عرضه می شوند. در سطح جهانی ۳ نازل اصلی شناخته شده و اغلب مورد استفاده قرار می گیرد. این نازل ها در اندازه های مختلف، جنس، قطر سوراخ و توانایی تحمل فشار متفاوت عرضه می شوند.

در این بخش سه ماشین نازل برشکاری اصلی را به شما معرفی می کنیم:

۱٫      نازل نوع A

این نوع نازل برای استفاده در شعله برش در نظر گرفته شده است. این نازل به صورت دو تکه عرضه می شود. این نازل بیشتر با گاز مایع استفاده می شود. این مدل نازل با قطر سوراخ متفاوت ساخته می شود تا برشی با ضخامت یا عرض دلخواه ایجاد کند.

۲٫      نازل نوع B

نازل نوع B مشابه نمونه قبلی آن در شعله برش استفاده می شود. این نازل از ۲ قسمت تشکیل شده است. برای تولید شعله پیش گرم به کمک این نازل از سوخت گاز مایع استفاده می شود. این نوع ماشین نازل برشکاری نیز از نظر اندازه و عرض شعله تولید شده دارای همان ابعاد نوع A است.

۳٫      نازل PNM

این نوع ماشین نازل برشگاری به دلیل ایمنی بالاتری که دارد، بسیار مورد استقبال قرار می گیرد. این نازل، مخلوط کردن گازها را در ۳ قسمت انجام می دهد و در نتیجه احتمال عکس العمل یا بازگشت به عقب گاز را از بین می برد و از این رو ایمنی کار را تضمین می کند. این نازل برای استفاده با سوخت های مایع و گاز استیلن تولید می شود.

این نازل شامل ۲ قطعه برای استفاده از LPG (گاز مایع) و یک قطعه برای استفاده از استیلن است. این مدل نازل نیز همچون ۲ مدل قبلی، در اندازه های مختلف موجود است.

ماشین نازل برشکاری

جنس ماشین نازل برشکاری چیست؟

انواع ماشین نازل برشکاری با ۴ ماده مس، برنج، کروم و نیکل طراحی و تولید می شوند.

۱٫      نازل برنجی

مقاومت بهتری نسبت به پاشش دارند و با پروژه های آمپر پایین به خوبی کار می کنند. (بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ آمپر)

۲٫      نازل مسی

برای برشکاری هایی که زمان قوس الکتریکی طولانی تری دارند، مناسب بوده و با پروژه های آمپر بالا به خوبی کار می کنند. ( بیش از ۳۰۰ آمپر)

۳٫      نازل های با روکش نیکل

انواع نازل مسی هستند که با نیکل روکش می شوند و بنابراین مزایای نازل های مسی را با مقاومت بالاتر نسبت به پاشش خواهند داشت. به دلیل دفع گرمای حاصل از برشکاری و خنک ماندن، طول عمر بالایی دارند. مقاومت بهتری به پاشش ها دارند و پاشش کمتری به بدنه نازل می چسبد.

نحوه استفاده و نگهداری از نازل ها

نحوه نگهداری و استفاده از ماشین نازل برشکاری در طول عمر آن اهمیت به سزایی دارد.

از جمله نکات مهم در نگهداری نازل برشکاری عبارتند از:

  • نازل مناسب با نوع فرآیند برشکاری خود را انتخاب کنید تا علاوه بر انجام صحیح فرآیند، طول عمر مفید نازل نیز افزایش پیدا کند.
  • نازل ها را درون پکیج اصلی خود نگهداری کنید و آن ها درون قوطی نریزید تا طول عمر آن ها افزایش پیدا کند.
  • برای جلوگیری از انتقال چربی و سایر آلودگی ها در هنگام نصب و یا تعویض ماشین نازل برشکاری از دستکش استفاده کنید. این کار همچنین باعث می شود تا کثیفی ها به حوضچه های جوش نیز وارد نشوند.
  • نازل ها را هر چند وقت یکبار براساس دستورالعمل آن ها، تمیز کنید.
  • برای محافظت نازل از چسبیدن پاشش های فلزی، می توانید از محلول های ضد پاشش جوش استفاده کنید.

ماشین نازل برشکاری

خرید ماشین نازل برشکاری از ولکانو

ماشین نازل برشکاری یکی از انواع قطعات مکانیکی برشکاری و جوشکاری است که کیفیت آن در نوع فرآیند جوشکاری و برشکاری از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین خرید بهترین نازل برشکاری می تواند کیفیت بالای فعالیت های شما را تضمین کند.

ما در مجموعه ولکانو بیش از ۲۰ سال است که انواع ابزارآلات مطابق با استانداردهای جهانی را برای مصرف کنندگان داخلی فراهم می نماییم. مجموعه ولکانو تلاش می کند تا ابزار آلات مختلف برشکاری و جوشکاری و متعلقات آن را با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت در اختیار صنعتگران کشورمان قرار دهیم. بنابراین شما عزیزان از هر نقطه کشور می توانید جهت خرید ابزارآلات صنعتی مورد نیاز خود از طریق تماس با ما در ارتباط باشید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ چهار = 9