نکاتی در خرید اینورتر های جوشکاری

نکاتی در خرید اینورتر های جوشکاری

برای فهم بهتر و بیشتر درخصوص اینورتر بهتر است نگاهی گذرا به دستگاه جوش یا ترانس جوش  داشته باشیم.

ترانس جوش یا دستگاه جوش چیست ؟!

همانطور که از نام این دستگاه مشخص است این دستگاه برای تبدیل برق شهر به برق مناسب جوشکاری از سیم پیچ استفاده میکند و در حقیقت با استفاده از ترانس برق مورد نیاز جوشکاری را تامین می کند. ترانس به دستگاهی گفته میشود که دارای یک هسته مرکزی فلزی است که به دور آن سیم پیچ های مسی با تعداد دور متفاوت و ضخامت های مختلف پیچیده شده است که این سیستم برای بسیاری از لوازم و دستگاه های الکتریکی بکار میرود.
امروزه ترانس جوش به دلیل محدودیت های که دارند از بین دستگاه های مورد استفاده در صنعت جوشکاری حذف شده است و تولید آنها متوقف شده است و جای خود را به انواع اینورترهای جوشکاری داده اند که بحث مورد نظر ما در این مقاله آموزشی است.
یکی از معایب بزرگ این دستگاه ها مصرف برق بیش از اندازه ی انها است که به دلیل ایجاد مقاوت الکتریکی در سیم پیچ به صورت گرما به هدر میرود که همین گرما نیز یکی دیگر از معایب این ترانس ها است.

مورد دوم وزن سنگین آنها است که به دلیل استفاده مقدار زیادی مس و فلزات دیگر در هسته و سیم پیچ وزن بسیار زیادی دارند و در حمل و نقل و استفاده در محیط های کارگاهی و ساختمانی ایجاد مشکل میکنند.
عدم قابلیت تنظیم مناسب یکی دیگر از معایب این دستگاه ها است که به طور معمول ۴ یا ۵ حالت تنظیم مقدار آمپر روی بدنه این ترانس جوش ها قرار داده شده است و برای تغییر مقدار آمپر جوشکاری باید کابل انبر جوشکاری را تغییر در داخل فیش های دیگر قرار داد
کیفیت نا مناسب جوش! امروزه مهندسانی که تست های جوش را انجام میدهند کیفیت جوش ترانس های جوشکاری را تایید نمی کنند و این دستگاه ها کیفیت جوش خوبی ندارند و البته توان جوشکاری با الکترودهای تخصصی را هم ندارند

نکاتی در خرید اینورتر های جوشکاری

دستگاه جوش قوس اینورتر چیست؟

نمی توان انکار کرد که هنگامی که جوشکارهای اینورتر برای اولین بار معرفی شدند، مانند هر فناوری جدید نیاز به زمان داشت تا پذیرفته شود. با این حال، از آن زمان، فناوری اینورتر قابل اعتماد، مقرون به صرفه و دارای مزایای خاص خود شده است.

جوشکار اینورتر نوعی جوشکار نسبتاً جدید و ابتکاری است که در مقایسه با جوشکارهای معمولی که اکثر ما به آن عادت داریم، دارای مزایای زیادی است. جوشکارهای اینورتر در مقایسه با ترانسفورماتورها و یکسو کننده های سنگین مس/آلومینیوم که در جوشکارهای سنتی دیده می شود، از فناوری پیشرفته مبتنی بر سیلیکون استفاده می کنند.

مشخصات دستگاه جوش قوس الکتریکی

مشخصات دستگاه های جوش قوس الکتریکی به هر نوع دستگاه بستگی دارد. آنها می توانند تک فاز یا ۲ فاز باشند. علاوه بر این، قدرت خروجی و شدت خروجی، ولتاژ خروجی برای انتخاب دستگاه جوش قوس اینورتر مناسب تر است. کارایی و وزن آنها نیز نقش اساسی در تصمیم گیری خرید مشتریان دارد.

اکثر دستگاه‌های جوش قوس اینورتر می‌توانند حتی زمانی که برق ضعیف است (> 180 ولت) پایدار عمل کنند. با استفاده از مزایای فناوری اینورتر، دستگاه می تواند در مقایسه با دستگاه جوش سنتی بین ۵۰ تا ۶۰ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کند.

از جوش اینورتر برای چه کاری استفاده می کنید؟

با استفاده از تکنولوژی پیشرفته جوشکاری – IGBT، Mosfet …، دستگاه های جوش اینورتر برای جوشکاری بر روی مواد فولادی ضد زنگ و آهن مناسب هستند. بنابراین می توان آن را برای جوشکاری درب های آهنی، محصولات فولادی ضد زنگ استفاده کرد. و همچنین برای جوش دادن وسایل خانگی یا در صنعت و ساخت و ساز راحت است.

مزایای دستگاه جوش اینورتر قوس الکتریکی

یکی از مزیت های اصلی جوش اینورتر این است که کوچک، فشرده و به نوعی قابل حمل است و می توان آن را مانند یک کیف سبک وزن حمل کرد. اینورترها از ترانسفورماتورهای بسیار کوچکتری استفاده می کنند و از این رو براق، فشرده تر، وزن سبک و قابل حمل هستند. این در تضاد قابل توجهی با یک جوشکار معمولی است که به شدت دست و پا گیر است و نمی تواند در فضاهای باریک قرار بگیرد.

علاوه بر این، آنها برق کمتری مصرف می کنند و می توانند با جریان معمولی خانگی کار کنند. مصرف برق کمتر به این معنی است که جوشکار اینورتر را می توان به هر پریز دیواری معمولی ۱۱۰ ولت با جریان خانگی به جای جریان ولتاژ بالا وصل کرد.

این در تضاد قابل توجهی با یک جوشکار معمولی است که به شدت دست و پا گیر است و نمی تواند در فضاهای باریک قرار بگیرد. جوشکار اینورتر را می توان به هر پریز دیواری معمولی ۱۱۰ ولت که دارای جریان خانگی به جای جریان ولتاژ بالا باشد وصل کرد و در نتیجه نیاز به استفاده از ژنراتور صنعتی را از بین برد.

مصرف انرژی کمتر به این معنی است که در کل هزینه های انرژی صرفه جویی می شود. علاوه بر این، یک جوشکار اینورتر بهتر از جوشکارهای معمولی توان ناخالص ژنراتورها را می‌پذیرد و این می‌تواند منجر به کارهای سریع‌تر و جوش‌های بد کمتر شود.

از آنجایی که توان خروجی اینورترها به صورت الکترونیکی تنظیم می‌شود، طیف وسیعی از تنظیم توان را از صفر تا ۱۰۰% در اختیار دارید که به شما امکان می‌دهد آنها را مطابق با نیازهای خاص خود تنظیم کنید. به عنوان مثال، با توجه به جوشکارهای MIG، گاهی اوقات تنظیم ۲ ممکن است به معنای قدرت ناکافی باشد و تنظیم ۳ ممکن است بیش از حد باشد. اینجاست که جوش اینورتر کمک می کند.

نکاتی در خرید اینورتر های جوشکاری

چرخه کاری یا DUTY CYCLE

در هنگام خرید دستگاه جوش یا اینورتر جوشکاری به چرخه کاری دستگاه توجه کنید و نسبت به نوع و حجم کار جوشکاری اینورتری با چرخه ی کاری مناسب خریداری نمایید. تعریف چرخه کاری نسبت زمان کارکرد اینورتر به مقدار زمان استراحت اینورتر به درصد چرخه کاری گفته میشود. این به این معنی است که اگر دستگاه جوش اینورتر شما ۱۵ دقیقه مداوم جوشکاری میکند چقدر نیاز به استراحت دارد تا بتواند دوباره جوشکاری نماید. چرخه کاری برای استفاده در کارهایی مانند جوشکاری اسکلت ساختمان یا جوشکاری در خط تولید کارخانه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است تا کار جوشکاری به طور مداوم و یکسره انجام شود و به دستگاه فشار بیش از حد وارد نشود. ولی در استفاده های خانگی یا کارگاهی کوچک اهمیت چرخه کاری کمتر شده و در درجه بعدی اهیمت قرار میگیرد. به طور معمول اینورتر های خانگی از حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد چرخه کاری دارند یعنی بعد از هر ۱۰ دقیقه نیاز به ۱۰ دقیقه استراحت دارند ولی برای استفاده های صنعتی تر و دائمی حداقل به ۶۰ درصد چرخه کاری نیاز داشته و تا حدود ۷۵ درصد چرخه کاری بهترین حالت اینورتر برای استفاده های صنعتی است.

نمایشگر دیجیتال

در اینورترهای جدید تر امکان نمایش مقدار آمپر و تنظیمات دیگر وجود دارد و به نسبت امکاناتی که هر اینورتر جوشکاری دارد نمایشگر آن نیز برای تنظیمات و نمایش تنظیمات آن طراحی شده است که میتوان تمام تنظیمات از جمله مقدار آمپر ، تنظیم ولتاژ ، تنظیم پالس ، پیش گاز و پس گاز ، مقدار بالانس تناوب ، تغییر وضعیت جوش از الکترود به تیگ یا میگ و موارد بسیار دیگری که در یک اینورتر جوشکاری دارد. در مدل های قدیمی تر اینورتر ها نمایشگر دیجیتال وجود نداشت ولی امروزه غالبا تمام اینورترها مجهز به نمایشگر دیجیتال برای تنظیمات دستگاه هستند.

نکاتی در خرید اینورتر های جوشکاری

 اینورترهای چندکاره

تقریبا در کلیه ابنورترهای تیگ قابلیت جوشکاری الکترود MMA وجود دارد و میتوان با تغییر تورچ تیگ به کابل و انبر جوشکاری الکترود را انجام داد و در اغلب اینورترهای الکترود قابلیت جوشکاری تیگ خراشی نیز وجود دارد و این یکی از موارد مناسب و مهم در انتخاب اینورتر است. در اغلب اینورترهای میگ نیز قابلیت جوشکاری الکترود وجود دارد ولی در برخی از اینورترهای بسیار پیشرفته امریکایی یا اروپایی تمام این روش های جوشکاری کنار یکدیگر جمع شده اند و میتوان با آنها جوشکاری MMA ، TIG و MIG را انجام داد که قیمت های بسیار بالایی دارند در انتها برای خلاصه کردن موارد بالا به صورت فهرست وار به نکاتی میپردازیم که هنگام خرید اینورتر از اهمیت بالایی برخوردار است:

  1. نوع فلزی که نیاز به جوش دارد
  2. ضخامت فلز مورد نظر و انتخاب الکترود مناسب برای آن
  3. مقدار آمپر اینورتر که گفته شد برای مصارف خانگی و کارگاهی ۲۰۰ و ۲۵۰ آمپر بهرترین گزینه است
  4. مقدار زمان جوشکاری با اینوتر یا در حقیقت چرخه کاری اینورتر
  5. داشتن یا نداشتن صفحه نمایش دیجیتال
  6. داشتن یا نداشتن کلید آرک فورس یا سوییچ قدرت نفوذ جوش
  7. توانایی جوشکاری آرگون در اینورترهای MMA
  8. پالس دار یا بدون پالس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 − شش =