ماشین نازل برشکاری چیست؟

ماشین نازل برشکاری چیست؟

ماشین نازل برشکاری چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟ کار ماشین نازل برشکاری هدایت درست گاز محافظ به حوضچه جوش است که بمنظور اهداف مختلف در انواع متفاوت ساخته می‌شود.

به طور کلی، نازل برشکاری در فرایند جوشکاری نقش موثری ایفا می‌کند و استفاده آن موجب می‌شود کار برشکاری راحت‌تر انجام شود و نقص کمتری در فرآیند برشکاری به وجود آید. همچنین در صرفه‌جویی زمان بسیار موثر عمل کرده است.

 

البته ماشین نازل جوشکاری باید متناسب با فرایند جوشکاری انتخاب شود که متاسفانه در بسیاری از فرایندهای جوشکاری اهمیتی در انتخاب نازل مشاهده نمی‌شود. در صورت انتخاب درست ماشین نازل برشکاری مطمنئا کیفیت کار بالا می‌رود و ناحیه مورد نظر دیگر به جوش نیاز پیدا نمی‌کند.

ماشین نازل جوشکاری در هر نوع فرایند جوشکاری باید  به صورت صحیح و در اندازه مناسب انتخاب شود تا کیفیت کار بالا رود و هزینه نهایی کاهش پیدا کند. همچنین نوع نگهداری و استفاده از نازل برشکاری بر روی کیفیت کار بسیار موثر است. 

حال برای این که  به صورت صحیح ماشین نازل برشکاری انتخاب و روند جوشکاری به درستی انجام شود، در ادامه همراه ما باشید.

چگونه ماشین نازل برشکاری را انتخاب کنیم؟

ماشین نازل برشکاری چیست؟

ماشین نازل برشکاری در انواع و طرح‌های مختلف ساخته می‌شود که انتخاب از میان مدل‌های مختلف کمی سخت به نظر می‌رسد. رایج‌ترین نازل برشکاری شامل مدل سرراست و دارای گلوگاه کوتاه و بلند است که نازل سرراست به صورت قطر داخلی بزرگتر طراحی شده است.

اما اگر بخواهید برش بهتر را اولویت کار جوشکاری قرار دهید این نازل سر راست مدل مناسبی نخواهد بود .چرا که برش خوبی ارائه نمی‌دهد. در این موقع برای برش بهتر، نازل گلوگاه بهترین انتخاب است.

نازل گلوگاه برای کارهای جوشکاری اتوماتیک انتخاب می‌شود که دارای قطر داخلی معمولی به اندازه ۱٫۲ می‌باشد.

همیشه برای انتخاب ماشین نازل برشکاری مهم‌ترین هدف را پیدا کردن نازلی که برش بهتری ارائه می‌دهد، قرار دهید. همچنین میزان جریان گاز خروجی از نازل بسیار اهمیت دارد. در صورت عدم انتخاب درست جریان مناسب گاز آلاینده‌های حوضچه جوش به خوبی پراکنده نمی شود.

خوب است بدانید، در صورت انتخاب نازل بزرگ به خوبی می‌توانید اطمینان کنید که جریان گاز محافظ بیشتر است و همچنین  پاشش‎ها و ترشحات حاصل از برش داخل نازل پر نمی‎شود.

نکات مهم برای انتخاب سایز ماشین نازل برشکاری

ماشین نازل برشکاری چیست؟

برای انتخاب سایز مناسب ماشین نازل برشکاری حتما به نکات گفته شده در ادامه توجه کافی داشته باشید:

دمای بالا

 برای انجام جوشکاری با دمای بسیار بالا باید از نازل‌های مناسب کارهای سنگین و مسی استفاده کرد. نازل‌های از جنس برنج هم مقاومت بسیار خوبی دارند وهم  در زمینه جوشکاری در برابر دمای بالا بسیار خوب عمل می‌کنند.

اما در صورتی که در زمینه جوشکاری با دمای متوسط و کم فعالیت می‌کنید، استفاده از نازل‌های برنجی هم گزینه مناسبی است. به طور کلی، نازل‌های از جنس برنج برای دمای بالای ۴۵۰ درجه سلسیوس یا ۸۴۰ فارنهایت در نظر گرفته شده‌اند.

جریان جوشکاری

هر چقدر جریان جوشکاری افزایش یابد، باید اندازه نازل برشکاری بزرگتر باشد. در صورت انجام جوشکاری‌های کمتر نازل‌های سایز استاندارد هم گزینه مناسبی است . بدانید که در صورت انتخاب اندازه مناسب بی شک میزان هزینه‌های مصرفی کاهش پیدا می‌کند.

امکان جوش محدود

در زمینه جوشکاری موضوعی که اهمیت پیدا می‌کند، ذخیره گاز و همچنین پوشش‌دهی کافی گاز از طریق نازل جوشکاری بلند است. اما در صورتی که نیاز نباشد باید از نازل‎‌های کوتاه استفاده کنید. استفاده از نازل گلوگاه در این امر بسیار کارآمد است.

پاشیدگی‌های جوش سنگین

در صورتی که با پاشش‌های زیاد مواجه شدید، بهتر است نازل‌های کوتاه با سوراخ‌های سایز بزرگ استفاده کنید. نازل جوشکاری برنجی در این زمینه گزینه مناسبی است. اکثر مواقع دلیل پاشش زیاد به خاطر مواد با پایه گالوانیزه سطوح چرب، مقدار جوش کوتاه و درصد کربن دی اکسید است.

انواع نازل‌های برشکاری را بشناسید!

ماشین نازل برشکاری چیست؟

ماشین نازل برشکاری در انواع مختلف و بسته‌بندی‌های متفاوت ساخته می‌شود که با توجه به نوع کار (سنگین، استاندارد و معمولی) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معمولاً برای کارهای سنگین از نازل جوشکاری با دیواره‌های ضخیم‌تر استفاده می‌شود. همچنین این دسته از نازل‌ها عایق ضخیم‌تری دارند.

نازل‌های برشکاری مخصوص کار سنگین با رنج آمپر ۴۰۰ الی ۶۰۰ به کار گرفته می‌شود و به دلیل سنگین‌تر بودن مقاومت بهتری نسبت به گرما نشان می‌دهند. در مقابل نازل‌های استاندارد دیواره نازک‌تری دارند که برای جوشکاری با آمپر ۱۰۰ الی ۳۰۰ گزینه مناسبی هستند.

این دسته از نازل‌ها در صنعت استفاده بیشتری می‌شود. اما برعکس نازل‌های سنگین که باید برای نصب شدن پیچانده شوند، تعویض نازل‌های استاندارد بسیار سریع است.

البته هنگام استفاده باید مطمئن شوید به درستی روی سرک قرار گرفته است. در صورت عدم قرار گیری مناسب با نشت گاز مواجه می‌شوید که نشت گاز کیفیت جوشکاری را پایین می‌آورد.

نازل برشکاری همگرا:

نازل‌های جوشکاری همگرا با داشتن نوک همگرا همگرایی بسیار خوبی در گاز خروجی ارائه می دهند. شکل این نازل موجب می‌شود گاز با سرعت بیشتری استخراج شود و تاثیرگذاری بهتری داشته باشد.

همچنین شرایط اتمسفری کار خراب نشود. نازل‌های همگرا دارای حفره‌هایی به قطر ۱۳ الی ۱۵ میلی‎متر هستند که برای جوشکاری‎های زینک یا پوشش‌دار، زینک بهترین انتخاب است.

نازل برشکاری شبه بطری:

این نوع نازل‌ها با طراحی منحصر به فردشان دسترسی بهتر و دید قابل مشاهده‌‌تری برای برای قطعه کاری ارائه می‌دهند. قسمتی از نازل شبیه مدل گلوگاه است که یک حفره ایستاده را شامل می‌شود. نازل جوشکاری شبه بطری برای جوشکاری ‌های رباتیک بهترین انتخاب است.

همگرایی نازل جوشکاری در مدل شبه بطری بیشتر از نازل‌های همگرا است. خوب است بدانید هنگام استفاده از این نازل احتمال جمع شدن پاشش‌های جوش وجود دارد.

نازل‌ برشکاری سیلندر شکل:

به نازل‌های سیلندر شکل نازل‌های سرراست نیز گفته می‌شود که برای آمپرهای بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع نازل‌ها برای کارهای سنگین گزینه مناسبی است و میزان خروجی گاز به حداکثر مقدار خود می‌رسد.

چگونگی نگهداری ماشین نازل برشکاری اهمیت بسیار زیادی دارد.

ماشین نازل برشکاری چیست؟

نحوه نگهداری ماشین نازل برشکاری برای کارایی بیشتر جوشکاری بسیار اهمیت دارد.

در صورتی که به خوبی از نازل نگهداری کنید، از خراب شدن زود هنگام آن جلوگیری می‌شود. البته خریداری نازل‌های جوشکاری با کیفیت در افزایش طول عمر آنها بسیار تاثیرگذار است.

بنابراین به دنبال نازل‌هایی باشید که دارای سطوح صاف و لبه‌های بدون برامدگی است و مقاومت بهتری نسبت به نمونه‌های مشابه از خود نشان می‌دهند.

تاثیر نازل جوشکاری که با کیفیت بالا ساخته می‌شود در برابر ترشحات نسبت به نازل‌های ناصاف بسیار مقاوم‌تر هستند. همچنین نازل‌های جوشکاری سنگین و ضخیم نسبت به نازل‌های سبک نازک‌تر است و عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند و در برابر حرارت بسیار مقاوم هستند.

توصیه ما به شما برای تهیه نازل جوشکاری، نازل‎هایی است که درونشان از برنج ساخته شده است. چرا که این ویژگی موجب می‌شود قطر داخلی نازل به خوبی حفظ شود و نازل زود خراب نشود.

همچنین ساخت نازل‌های ساخته شده از عایق فایر گلس نسبت به دیگر مدل‌ها طول عمربالاتری دارند.

حال برای نگهداری از نازل جوشکاری باید آن را در پکیج اصلی خود نگه دارید. معمولا نازل‌های جوشکاری در کیف‌های بسیار کوچکی قرار دارند که در صورت عدم نگهداری نازل‎ها درون کیف مخصوص موجب کاهش طول عمر نازل می‌شود.

همچنین برای باز کردن و قرار دادن نازل‌ها از دستکش استفاده کنید. زیرا این شرایط موجب می‌شود کثیفی و چربی‌ها به آن چسبانده نشود و از ورود کثیفی‌ها به درون حوضچه‌های جوشکاری جلوگیری می‌شود.

همچنین دقت کنید برای جلوگیری از جمع شدن تراشه‌ها در داخل نازل، هر چند وقت یک بار نازل جوشکاری را طبق دستورات دفترچه تمیز کنید.

جمع بندی

نازل جوشکاری نقش بسیار موثری در ایجاد جوش با کیفیت دارد و موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. اما نکته‌ای که اهمیت پیدا می‎‌کند، انتخاب نازل جوشکاری یا برشکاری متناسب با پروژه جوشکاری است. همچنین سعی کنید نازل‌ را در جای مناسب نگهدارید و نکات مراقبتی را رعایت کنید تا طول عمر نازل افزایش پیدا کند.

برای اطلاع از قیمت‌های به قسمت محصولات مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 × هفت =