تورچ جوشکاری چیست ؟

مبحث اصلی این مقاله در ارتباط با پاسخ این پرسش و همچنین مسائل و موضوعات مرتبط با آن می باشد. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می باشد توصیه می کنیم تا انتهای مطالب ما را همراهی کنید.

تورچ جوشکاری چیست؟

تورچ جوشکاری

تورچ جوشکاری همانطور که از عنوان آن مشخص هست، ابزاریست که برای جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرد. در تعریف این ابزار مهم و کاربردی در صنعت جوشکاری می توان گفت که یک ابزار مکانیکی بوده و به منظور ذوب کردن دو قطعه فلز و ایجاد یک درز محکم، یک شعله گاز باز با سوخت گاز و اکسیژن را ذوب می کند.

رایج ترین کاربرد های تورچ جوشکاری

رایج ترین کاربرد های تورچ جوشکاری چیست؟

همانطور که گفتیم تورچ جوشکاری یک ابزار مکانیکی قابل استفاده در صنعت جوشکاری هست. اما این بدین معنا نیست که تنها کاربرد این ابزار فقط در صنعت جوشکاری می باشد. بلکه در صنایع گوناگون با اهداف مختلف می توان از تورچ جوشکاری استفاده کرد. به طور کلی رایجترین کاربرد این قطعه مکانیکی در جوشکاری های گاز بی اثر فلزی و گاز بی اثر تنگستن می باشد.

ساختار تورج جوشکاری به چه صورت هست؟

تورچ جوشکاری

تورج جوشکاری یا به عبارت دیگر مشعل جوشکاری، تشکیل شده از یک ساقه فلزی بلند هست که زاویه ای خم شده در انتها آن وجود دارد. این زاویه به کاربران این دستگاه کمک می کند که عملیات جوشکاری به بهترین شکل و بدون کوچکترین خطا طی شود.

همچین یک قطعه کوچک به نام شعله کنترل شده در انتهای همه تورچ های جوشکاری وجود دارد.

ساقه فلزی موجود در تورچ جوشکاری، از دو لوله مجزا تشکیل شده است که هر کدام از آنها تکلیف جداگانه ای را دارند. یکی از این لوله ها حامل سوخت بنزین و دیگری حامل اکسیژن می باشد.

جهت استفاده از تورچ جوشکاری باید آن را به یک منبع سوخت متصل کرده تا بدین شکل انرژی مورد نیاز آن برای استفاده را تامین شود. هنگامی که مشعل جوش بواسطه شیلنگ به منبع سوخت متصل می شود، سوخت و یا همان بنزین با اکسیژن ترکیب می گردد، و حاصل سوخت آنها ایجاد شعله آبی کوچک است.

البته شعله ایجاد شده بر خلاف کوچک بودنش از دمای و حرارت بسیار بالایی برخوردار بوده و به راحتی در یک بازه زمانی فوق العاده کوتاه منجر به آب شدن فلزاتی همچون قلع، آلومینیوم و فولاد می گردد. البته جهت اتصال فلزات نیز بسیار سریع عمل کرده و فقط چند ثانیه طول می کشد تا عمل وصل شدن دو فلز صورت بگیرد.

تورچ جوشکاری

از آنجایی که تورج جوش بین دو قطعه فلز قرار می گیرد، در اثر گرم شدن فلزات، تا نقطه ذوب تنها جرقه تولید می کند.

علت استفاده از تورج جوشکاری در سیستم جوشکاری اتوماتیک چیست؟

یکی از رایج ترین کاربردهای تورچ جوشکاری استفاده آن در سیستم جوشکاری اتوماتیک هست. علت استفاده از این ابزار در سیستم جوشکاری اتوماتیک هدایت و قوس دادن الکترود جوشکاری به سمت داخل می باشد. همچنین موجب انتقال قدرت جوشکاری به الکترود شده و به این ترتیب موجب تامین محافظت از ناحیه قوس می شود.

تورج جوشکاری به چند دسته تقسیم می شود؟

تقسیم بندی تورج جوشکاری بر اساس مؤلفه های خاصی صورت می گیرد. انتخاب تورج جوشکاری مناسب تاثیر زیادی بر فرایند جوشکاری، تغییر روند جوشکاری، جریان جوشکاری، اندازه الکترود و محیط بستگی دارد. در کل مشعل جوشکاری دارای انواع و اقسام گوناگونی می باشد که در ادامه مطالب به بررسی و معرفی آنها خواهیم پرداخت.

  • انواع تورج جوشکاری بر اساس خنک کاری، شامل تورج جوشکاری خنک کننده در گردش هوا و سیستم خنک کاری هوای محیط خنک شونده می باشد.
  • انواع تورج جوشکاری بر اساس الکترود مصرفی شامل: تورج جوشکاری قوس فلزی، تورج جوشکاری فلزی و تورج جوشکاری جوش قوس دار می باشد.
  • تقسیم بندی دیگر تورج جوشکاری بر اساس محافظ گاز بوده و ممکن هست شامل تورج جوشکاری محافظ گازدار و محافظ بدون گاز باشد.
  • جوشکاری بر اساس نوع مشعل نیز دارای تقسیم بندی جداگانه ای بوده و شامل تورج جوشکاری با مشعل مستقیم و تورج جوشکاری با مشعل خم هست. مشعل خم بیشتر جهت جوشکاری قوس روباتیک قابل استفاده هست.

اصلی ترین کاربردهای تورج جوشکاری چیست؟

۱- اصلی ترین کاربرد تورچ جوشکاری، انتقال جریان جوش با الکترود می باشد. به عبارت دیگر هنگام حرکت الکترود از طریق مشعل، فرایند انتقال جوش از طریق مشعل را احتساب می کند.

۲-  تورج جوشکاری علاوه بر انتقال فرایند جوش به الکترود، دارای وظیفه دیگری نیز هست. انتقال گاز محافظ به ناحیه قوس دومین کاربرد مهم تورج جوشکاری می باشد. البته این کاربرد در صورت استفاده از محافظ لحاظ می شود. به عبارت دیگر تنها در صورتی که هنگام جوشکاری با تورج یا مشعل جوشکاری از محافظ استفاده شود، نیاز هست که تورج انتقال گاز به ناحیه قوس متصل گردد.

گاز محافظ، مورد استفاده در تورج جوشکاری یک نوع گاز فعال بوده و اغلب ترکیبی از دی اکسید کربن و یا مخلوطی از یک گاز بی اثر، همچون آرگون، دی اکسید کربن و اکسیژن هست.

جوشکاری اکسی استیلن چیست و چه رابطه ای با تورج جوشکاری دارد؟

همانطور که در ابتدای مطالب نیز اشاره کردیم، در فرایند جوشکاری، دو قطعه فلز را تا رسیدن به نقطه ذوب حرارت می دهند. دادن حرارت تا رسیدن به نقطه ذوب به نحوی صورت می گیرد که قطعات فلز در حالی که هنوز در نقطه ذوب قرار دارند با یکدیگر اتصال یافته و به محکم ترین شکل ممکن به یکدیگر متصل می گردند.

فرایند جوشکار اوکسی-استیلن، که بیشتر در گذشته، در پروژه های آهن فرفورژه کاربرد داشت، یک شیوه رایج جوشکاری هست که جهت بهره جستن آن نیاز به استفاده از تورج جوشکاری می باشد. البته تورج جوشکاری مورد استفاده جهت جوشکاری با شیوه اکسی-استیلن، مخصوص بوده و باید نوع متناسب با این شیوه جوشکاری، انتخاب گردد. وظیفه تورج جوشکاری، در  ترکیب گازهای اکسیژن و استیلن به منظور تامین حرارت و دمای مورد نیاز برای رساندن فلزات به نقطه ذوب می باشد.

شایان ذکر هست که میزان دمایی که ترکیب گاز اکسیژن و استیلن تولید می کنند حدود ۶۳۰۰ درجه بوده که این دما معادل با دو برابر دمای مورد نیاز برای رسیدن فلزات به دمای ذوب در اکثریت فلزات هست.

در حال حاضر،  استفاده از فرایند جوشکاری اوکسی-استیلن نسبت به گذشته محدودتر شده و اغلب در صنایعی که نیاز به اتصال مس و برنج با یکدیگر دارند کاربرد دارد.

البته این شیوه، یک سری کاربردهای محدود و تخصصی دیگری نیز دارد که این کاربردها عبارتند از: ساخت صفحات برنجی و جوشکاری اجاق های چدن.

نحوه عملکرد تورج جوشکاری در شیوه جوشکاری اوکسی استیلن به چه صورت است؟

عملکرد تورج جوشکاری در شیوه اوکسی- استیلن به روش دریچه ای به سبک اهرم می باشد. در این روش با ترکیدن اکسیژن اضافی از طریق مشعل برش، عملیات تزریق اکسیژن صورت می گیرد. به این ترتیب شرایطی فراهم می گردد که بواسطه آن فلز با نیرو و سرعت بالایی از بین رفته و در نتیجه برشی کوچک در آن به وجود می آید.

لود لاینر چیست ؟

لود لاینرها تولید شده  از سیم های کربنی مرغوبی می باشد که در جلوی تفنگ میگ نصب می شوند. همانطور که مستحضر هستید، با خم شدن لاینر مشکلات مرتبط با تغذیه سیم مرتفع می گردد. همین امر موجب می شود طول عمر قطعه بالا برود.

نحوی تعویض لاینر تورج در یک مشعل یا تورج جوشکاری به چه صورت هست؟

همانطور که متوجه شدید لود لاینر در جلوی تفنگ میگ نصب می گردد.

شایان ذکر هست که جهت تعویض آن لازم هست که ابتدا، قسمت جلویی مصرف که شامل: نازل جوشکاری، نوک تماس و دیفیوزر می باشد، برداشته شود. سپس با کمک یک انبردست، لود لاینر از مشعل جدا شده و خارج می گردد. آنگاه درپوش محافظ لود لاینر جدید را برداشته، و آن را به داخل تورج قرار داد.

در صورت سخت بودن فرایند تعویض این قطعه می توان از سیم جوش به عنوان راهنما استفاده کرده و لاینر را به انتهای تورچ فشار داد. زیرا لاینر با کمک فشار های کوتاه از لرزش سیم لاینر جلوگیری می کند.

وقتی که لاینر در محل خود بی حرکت شد، می توان با یک فشار نهایی آن را بر سر جای اصلیش فیکس کرد. پس از اطمینان کامل از قرار گرفتن لود لاینر در جای اصلیش می توان نازل، نوک تماس و دیفیورر را نیز در محل آنها نصب کرد. به این ترتیب تورج جوشکاری با لود لاینر جدید دوباره آماده جوشکاری می گرد.

مناسب ترین قیمت تورچ جوشکاری در کشور

همانطور که مستحضر هستید، حرفه جوشکاری یک حرفه بسیار کاربردی بوده و با صنایع دیگر همچون صنعت ساخت و ساز در ارتباط هست.

برای جوشکاری استاندارد با مقاومت و دوام بالا کیفیت ابزار کاربردی در این صنعت بسیار مهم هست.

به همین سبب مناسب ترین قیمت برای این محصول را باید بر اساس کیفیت آن محاسبه کرد. تورچ جوشکاری بی کیفیت ارزان قیمت منجر با پایین رفتن کیفیت کار و در نتیجه نارضایتی مشتریان خواهد شد.

در حال حاضر مناسب ترین قیمت برای  تورچ جوشکاری، قیمتی هست که بواسطه فروشندگان با سابقه و خوشنام ارائه می گردد.

سخن پایانی

با توجه به مطالب ارائه شده، می توان به این حقیقت پی برد که تورچ جوشکاری یک ابزار بسیار کاربردی و مهم در پیشه جوشکاری هست که به منظور جوش زدن تکه های فلز به یکدیگر کاربرد دارد.

وظیفه اصلی این ابزار، هدایت و قوس دادن الکترود جوشکاری به سمت داخل هست. اگر انتظار یک نتیجه عالی از تورچ جوشکاری را دارید، نباید هنگام خرید کیفیت آن را فدای قیمت ارزان کرد.

مقالات مرتبطی که شاید دوست داشته باشید :

اینورتر های جوشکاری

میکسر لوازم آرگون چه ویژگی هایی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ پنج = 7